Projekt dyplomowy: Relacje z rzeczami w czasach niedoboru
Promotorzy: Wojciech Dziedzic, Ewa Klekot (antropologia)
Punktem wyjścia kolekcji była analiza strategii radzenia sobie w czasach niedoboru w dwóch kulturach: Polski za czasów PRL-u oraz współczesnych krajów afrykańskich. Czasy niedoboru wymuszały na ludziach kreatywne, niepasujące zestawienia. Motyw kwiatów i wiewiórek, zaczerpnięty przez projektanta ze starych PRL-owskich ręczników i piórników chińskich, to strywializowana ikonografia, wpisująca się w kategorię kiczu, który w projekcie pełni funkcję sentymentalną, przywołującą beztroskie wspomnienia bezpiecznego dzieciństwa.
Inspiracją dla formy były prace Jackie Nickerson, która sfotografowała farmerów z Malawi, Mozambiku, Zimbabwe i Południowej Afryki. Projektanta zainteresowało wykorzystywanie śmieci, które zyskiwały nowe znaczenie i były używane jako fartuchy, odzież robocza i ochronna lub jako akcesoria do transportowania ziarna, liści, plonów.
Zastosowane techniki – ręczne malowanie, drukowanie sitodrukiem i szablonami, graffiti, ręcznie wykonane hafty i wykończenia – wszystko to niesie ze sobą pierwiastek niedoskonałości, który dzisiaj postrzegany jest jako wysoka wartość i luksus.
Michał Zaczyński, dziennikarz modowy, redaktor „Esquire Polska”, uznał kolekcję Michała Wiśniewskiego za najlepszą kolekcję dyplomową w kraju (2017).