Jesteśmy częścią Uniwersytetu SWPS swps logo navbar 30 Przejdź do swps.pl

Na tegorocznych Targach Rzeczy Ładnych School of Form Uniwersytetu SWPS zaprezentowała dwa projekty semestralne, które studenci II i III roku wzornictwa przygotowali, wykorzystując wadliwe i uszkodzone elementy kolekcji przekazanej przez partnera biznesowego – firmę LPP. Studenci specjalizacji Fashion Design pracowali nad projektami uniwersalnej mody użytecznej w postapokaliptycznej rzeczywistości (projekt „Ubranie na przetrwanie”), natomiast studenci specjalności Domestic Design zaprojektowali metafizyczne maski ilustrujące abstrakcyjne pojęcia z XVI-wiecznego eseju „Pochwała szaleństwa” Erazma z Rotterdamu (projekt „Maski, rzeźby ubieralne”).

Targi Rzeczy Ładnych 2022 fot. Arkadiusz Szwed

Ubranie na przetrwanie – moda postapokaliptyczna

Zadaniem studentów School of Form było stworzenie funkcjonalnych rozwiązań odzieżowych z wykorzystaniem wadliwych, wybrakowanych lub zniszczonych elementów kolekcji produkowanych masowo. Wytyczne projektowe zostały określone przez nadzwyczajny kontekst – postapokaliptyczną rzeczywistość roku 2237. Ubiory powstały z myślą o bohaterkach i bohaterach mierzących się z wyzwaniami życia na Ziemi w pierwszych latach po katastrofie klimatycznej, gdy moda – rozumiana jako sojusz przemysłu i mediów – straciła rację bytu.

Zindywidualizowane wyobrażenia przyszłości połączył wspólny mianownik ograniczeń technicznych i technologicznych: limitowany dostęp do energii, zasobów materialnych i narzędzi. Te założenia otworzyły drogę do eksperymentów formalnych i poszukiwania niecodziennych metod konstrukcji. Hybrydowe formy powstały w surowców pozyskanych w trybie cyrkularnego zarządzania odpadami. Modele testowe i sample przekazała na rzecz pracowni firma LPP.

Strategia upcyklingu – czyli odzyskiwania zamiast wytwarzania surowców – przyniosła spektakularne efekty na kilku płaszczyznach. Owocem pracy młodych projektantów jest seria intrygujących sylwetek, ale także krytyczna refleksja nad współczesnymi praktykami w przemyśle odzieżowym, kosztami ekologicznymi produkcji i społeczną odpowiedzialnością w projektowaniu.

Targi Rzeczy Ładnych 2022

Szczegóły dotyczące wystawy
• Prowadząca:
Agata Maciejewska
• Autorzy prac:
studenci II oraz III roku wzornictwa, specjalność Fashion Design (Nicole Kudełka, Agnieszka Zadworna, Urszula Wilczyńska, Anastasiia Karpenko, Joanna Mateja, Maria Kowalska – Maria Floreus, Hubert Potrawiak, Anna Krajewska, Kamil Kmieć)
• Zdjęcia:
Arkadiusz Szwed, Dominik Cudny
• Dyrekcja artystyczna i stylizacja:
Paulina Matusiak
• Modele:
Maria Cielecka, Hubert Potrawiak, Antonina Wolska

Ubranie na przetrwanie fot. Arkadiusz Szwed, Dominik Cudny

„Outsider” – Nicole Kudełka; Strój ochronny dla osoby niedostosowanej do przemocowych struktur społecznych. Sygnalizując niewinność i bezbronność - dezorientuje odbiorcę i rozładowuje potencjalne napięcie.

Ubranie na przetrwanie fot. Arkadiusz Szwed, Dominik Cudny

„Człowiek bez emocji” – Agnieszka Zadworna; Codzienny kamuflaż. Klasyczny w formie i neutralny w kolorze płaszcz ukrywa indywidualną ekspresję osoby, która chce uniknąć prowokowania swoim wyglądem w pełnej napięć rzeczywistości.

Ubranie na przetrwanie fot. Arkadiusz Szwed, Dominik Cudny

„Wędrowiec” – Urszula Wilczyńska; Patchworkowy płaszcz chroni i maskuje. Nawarstwione fragmenty tkanin dają solidne okrycie, a kiedy użytkownik kuca z osłoniętą głową, sprawia wrażenie porzuconego stosu resztek surowcowych.

Ubranie na przetrwanie fot. Arkadiusz Szwed, Dominik Cudny

„Koczowniczka” – Anastasiia Karpenko; Modułowy ubiór dla nomady. Płaszcz składa się z czterech prostokątów - jego odpinane rękawy można złożyć w plecak, a dół zamienić w torbę. Odpowiednie przepięcie wszystkich elementów pozwala uzyskać formę wygodnego śpiwora.

Ubranie na przetrwanie fot. Arkadiusz Szwed, Dominik Cudny

„Wędrowny kolekcjoner” – Joanna Mateja; Ubranie przeznaczone do przechowywania i chowania znalezionych zasobów. Jednocześnie, jako forma ruchoma, tworzy zmienną przestrzeń osobistą postaci. Tworzy iluzję powiększania się tej przestrzeni w zależności od ruchu ciała.

Ubranie na przetrwanie fot. Arkadiusz Szwed, Dominik Cudny

„Zbieraczka” – Maria Kowalska (Maria Floreus- pseudonim artystyczny); Kurtka i kapelusz dla kolekcjonującej nasiona w celu rekultywacji rolnictwa ekologicznego. Liczne kieszenie stroju są schowkami, w których można zbierać, segregować i przenosić ziarna znalezione na wyprawach badawczych.

Ubranie na przetrwanie fot. Arkadiusz Szwed, Dominik Cudny

„Majster” – Hubert Potrawiak; Fartuch ochronny na nogi i ręce dla postapokaliptycznego robotnika, który buduje systemy magazynowania wody i konserwuje budynki mieszkalne. Można go łatwo założyć i szybko zdjąć po zakończeniu zmiany.

Ubranie na przetrwanie fot. Arkadiusz Szwed, Dominik Cudny

„Osoba zwiadowcza” – Anna Krajewska; Czarny jak noc, modułowy płaszcz pozwalający zachować gotowość bojową osobie, która ochrania wędrujące plemię. Dół płaszcza można odpiąć jednym ruchem, a kontrastowa podszewka może być ostrzegawczą flagą.

Ubranie na przetrwanie fot. Arkadiusz Szwed, Dominik Cudny

„Tańcząca z cieniami” – Kamil Kmieć; Poncho dla osoby wędrującej w warunkach zmiennej pogody. Krój kurtki ułatwia skradanie i ukrywanie się, w nieprzyjaznej rzeczywistości i konieczności samodzielnego zdobywania zasobów.

Maski, rzeźby ubieralne – eksperymentalne obiekty

W 1511 r. Desiderius Erasmus opublikował „Pochwałę szaleństwa” (Moriae encomium, sive Stultitiae laus). W tym satyrycznym dziele skrytykował wszystkie ówczesne stany społeczne: władze kościelne, kupców, władców i badaczy. Pojedyncze hasła zaczerpnięte z tego dzieła, takie jak pochlebstwo, apatia czy nonsens – stały się punktem wyjścia projektów studenckich.

Zadanie projektowe polegało na wymyśleniu i wykonaniu eksperymentalnych obiektów ilustrujących wylosowane pojęcia. Tworzywem masek były przede wszystkim niekompletne lub uszkodzone ubrania i akcesoria przekazane School of Form przez koncern LPP.

Targi Rzeczy Ładnych 2022

Szczegóły dotyczące wystawy
• Prowadząca:
Paulina Matusiak
• Autorzy prac:
studenci II oraz III roku wzornictwa, specjalność Domestic Design (Yelyzaveta Dyhalo, Julia Augustyniak, Karolina Gerschmann, Jagoda Harton, Zuzanna Łapacz, Matylda Wolwowicz, Zofia Zduńczyk, Jagoda Biernacka, Anastasiia Ozirianska, Amelia Kucińska)
• Zdjęcia:
Paulina Matusiak

Maski, rzeźby ubieralne fot. Paulina Matusiak

„Pochlebstwo” – Yelyzaveta Dyhalo; Pochlebca, to ten, kto nieszczerze zachwyca się przychodząc do cudzego domu. Choć w swoim otoczeniu czuje się najlepiej, na potrzeby chwili, cudzy gust przedkłada nad własny. Zdj. Paulina Matusiak

Maski, rzeźby ubieralne fot. Paulina Matusiak

„Apatia” – Julia Augustyniak; Maska zbroja, obrona przed światem, innymi ludźmi. Symbolizuje zamknięcie, blokowanie emocji i bodźców fizycznych. Całkowite zobojętnienie na otoczenie. Zdj. Paulina Matusiak

Maski, rzeźby ubieralne fot. Paulina Matusiak

„Nonsens” – Karolina Gerschmann; Kapelusz dla chochoła. Nonsensem jest bogactwo maski. Zszyte ze sobą kolorowe materiały tworzą folkowy efekt. Słoma deprecjonuje kunszt, lecz dodaje animuszu.

Maski, rzeźby ubieralne fot. Paulina Matusiak

„Przepych” – Jagoda Harton; Maska opowiada o uwielbieniu bogactwa. Za barokową fasadą kryją się prawdziwe postaci. Chaotycznie kiełkujące diamenty uniemożliwiają opanowanie splendoru i dojrzenie prawdy.

Maski, rzeźby ubieralne fot. Paulina Matusiak

„Przyjemność” – Zuzanna Łapacz; Dotyk, rozkosz, pożądanie. Przez warstwy twardego gipsu odczytujemy nagie ciało. Zakryte oczy zapraszają do gry dotyk i wyobraźnię. Aureola to szczyt — czysta przyjemność.

Maski, rzeźby ubieralne fot. Paulina Matusiak

„Melancholia” Matylda Wolwowicz; Znikające wspomnienia, zamazane twarze, przekreślone teksty, słowa których nie potrafimy sobie przypomnieć. Smutek za tym, co minęło, czego nigdy nie było, co nigdy nie nadejdzie.

Maski, rzeźby ubieralne fot. Paulina Matusiak

„Furia” – Zofia Zduńczyk; Zamknięcie wyzwala furię. Pragnienie swobody, wyjścia z klatki jest jedyną motywującą myślą, która przyćmiewaja wszystkie inne.

Maski, rzeźby ubieralne fot. Paulina Matusiak

„Samouwielbienie” – Jagoda Biernacka; Cała uwaga ma być skierowana na mnie. Napis w centralnym miejscu na twarzy i wszystkie elementy układają się tak, aby skierować uwagę wszystkich na osobę. Na mnie.

Maski, rzeźby ubieralne fot. Paulina Matusiak

„Roztargnienie” – Anastasiia Ozirianska; Maska powstała z chaotycznie łączonych i przeplatanych pasków i drucików. Jest splątana jak nasze myśli gdy nie jesteśmy skupieni. Proces zdecydował o wyglądzie maski.

Maski, rzeźby ubieralne fot. Paulina Matusiak

„Lenistwo” – Amelia Kucińska; Maska w której można się zanurzyć i odpocząć. Zmienia negatywne postrzeganie pojęcia. Czas lenistwa jest również czasem relaksu i pozwala naładować baterie do dalszego działania.

Zobacz fotorelację z Targów Rzeczy Ładnych: 10-11 grudnia 2022

Targi Rzeczy Ładnych 2022 fot. Arkadiusz Szwed

Targi Rzeczy Ładnych 2022 fot. Arkadiusz Szwed

Targi Rzeczy Ładnych 2022 fot. Arkadiusz Szwed

Targi Rzeczy Ładnych 2022 fot. Arkadiusz Szwed

Targi Rzeczy Ładnych 2022 fot. Arkadiusz Szwed

O Targach Rzeczy Ładnych

Targi Rzeczy Ładnych to największe targi niezależnego designu w Polsce. Wydarzenie już od 9 lat promuje i przyciąga najlepszych projektantów i ilustratorów. Każdą edycję odwiedza ok. 10 tysięcy osób. Podczas targów odbywają się liczne wystawy, spotkania i projekty specjalne.

Zobacz stronę Targów Rzeczy Ładnych

Wzornictwo na Uniwersytecie SWPS: człowiek w centrum

Wzornictwo (School of Form) to studia interdyscyplinarne o oryginalnej koncepcji kształcenia, która łączy wiedzę projektową z humanistyczną i społeczną. Program nauczania umożliwia studentom zdobycie kompetencji, które w wielu przypadkach pozwalają im na znalezienie pracy jeszcze przed końcem studiów. Studenci trzeciego roku mogą wziąć udział w zajęciach prowadzonych przez przedstawicieli firm partnerskich. Wszystkie zajęcia prowadzone są przez doświadczonych praktyków.

Poznaj School of Form i studia z obszaru projektowania

Studiuj Wzornictwo w School of Form. Sprawdź jak specjalności i ścieżki oferujemy.

Czytaj więcej

Aktualności