School of Form Uniwersytetu SWPS będzie miało znaczący wkład w tegoroczną edycję festiwalu Gdynia Design Days. Na wystawę „Nowa generacja” zakwalifikowało się aż pięć projektów naszych studentów – „Play My Life!”, „Naczynia do wypieku chleba”, „Pillove”, „Grzechotki” oraz „MoonLight”. Kuratorką wystawy jest wykładowczyni School of Form – Agata Kiedrowicz.
Stabilność w niestabilnym świecie
Zmiany są nieodłącznym elementem współczesności, a ostatni czas jeszcze bardziej nas w tym utwierdził. Jednak, mimo tych dynamicznych przemian, wszyscy potrzebujemy stabilności i poczucia bezpieczeństwa.
Hasłem nowej edycji festiwalu jest właśnie „Stabilność” i konsekwencje jej braku na świecie, szczególnie pod względem m.in. zmian klimatycznych. W tym roku Gdynia Design Days kładzie jeszcze większy nacisk na projektowanie zgodne z zasadami ekologii oraz zrównoważonego rozwoju, aby chronić środowisko, od którego wszyscy jesteśmy zależni. Tematyka nie będzie skupiona wyłącznie na tematach związanych z ekologią, ale także na stabilności w kontekście codziennego życia i zdrowia psychicznego. Głównym przekazem festiwalu jest to, że stabilność powinna być inkluzywna, dostępna dla wszystkich bez wyjątku.
W ramach wydarzenia obędą się wystawy, warsztaty, wykłady i dyskusje dotyczące różnorodnych tematów, takich jak technologia, wzornictwo, ekologia, moda, architektura, rozwój miast i rzemiosło. Festiwal nie jest skierowany wyłącznie do profesjonalistów, ale jest otwarty dla wszystkich osób zainteresowanych projektowaniem w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.
Dowiedz się więcej o festiwalu
„Nowa generacja” – wystawa
Na wystawie „Nowa generacja” będzie można zobaczyć najciekawsze projekty studenckie z siedmiu uczelni: Uniwersytetu SWPS w Warszawie (School of Form), Politechniki Koszalińskiej, Politechniki Bydgoskiej, Akademii Sztuki w Szczecinie, Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Sopockiej Akademii Nauk Stosowanych. Wystawa skupia się na głosie młodego pokolenia, ich wrażliwości i spojrzeniu na świat. Kuratorem wystawy jest wykładowczyni School of Form Agata Kiedrowicz.
Miejsce wystawy: Gdynia, al. Zwycięstwa 96/98, PPNT Gdynia, budynek 3
Na wystawie swoje projekty zaprezentuje pięcioro studentów i studentek School of Form: Przemysław Sokół, Magdalena Szatyńska, Aleksandra Niewiadomska, Karolina Czyż i Maja Marlicz.
Naczynia do wypieku chleba – Magdalena Szatyńska
Chleb, zarówno z historycznego punktu widzenia, jak i we współczesnym spojrzeniu, posiada wiele znaczeń symbolicznych. O wadze chleba i rytuałów związanych z jego wypiekaniem, przekonaliśmy się na początku pandemii COVID 19 – kiedy to na półkach sklepowych w pierwszej kolejności zabrakło m.in. drożdży. Jednym z kulturowych efektów spowolnienia życia w czasie pandemii było zwrócenie się ku czynnościom, na które zazwyczaj brakuje nam czasu. Jedną z nich był domowy wypiek chleba, który pełnił funkcję terapeutyczną, stanowił pierwotną czynność, która w trudnej i niepewnej sytuacji pandemicznej dawała nam poczucie stabilności. Był pewnego rodzaju treningiem uważności oraz społecznego działania polegającym na dzieleniu się i wspólnym spożywaniu posiłków.
Obserwacja ręcznego wyrabiania ciasta chlebowego, pracy rąk oraz historie ludzi z otoczenia autorki, dotyczące sposobów jedzenia chleba oraz ich indywidualnych preferencji, stały się inspiracją dla tego projektu. W rezultacie powstały naczynia, w których chleb przybiera różnorodne formy.
Naczynia do wypieku chleba, Magdalena Szatyńska
Naczynia do wypieku chleba, Magdalena Szatyńska
Naczynia do wypieku chleba, Magdalena Szatyńska
„Play My Life!” i „Pillove” – Przemysław Sokół
„Play My Life!” to historia o dzieciach-uchodźcach przedstawiona w formie kart pracy z zadaniami do samodzielnego wykonania. Od pierwszej do ostatniej strony towarzyszymy dwójce dzieci – Aishy i Dele. Ona ucieka przed wojną, on – przed zmianami klimatycznymi.
Każde z nich ma inny bagaż doświadczeń i inne problemy. Historia zaczyna się w kraju rodzinnym bohatera lub bohaterki, następnie obserwujemy ucieczkę i pobyt w obozie dla uchodźców oraz wyprowadzkę do nowego kraju. Na każdym etapie mamy do wykonania kilka zadań, które mają na celu ukazać i przybliżyć nam sytuację dzieci-uchodźców. „Play My Life!” to projekt krytyczny, który oprócz warstwy edukacyjnej ma za zadanie zwrócić uwagę na problemy związane z migracją. Wygląd szkolnych kart pracy koresponduje z tematem dzieci, jednocześnie wywołując dysonans pomiędzy niewinną i infantylną formą a trudną i brutalną treścią.
Play My Life!, Przemysław Sokół
Play My Life!, Przemysław Sokół
Drugi projekt tego samego autora to „Pillove”, czyli poduszka wspierająca aktywność seksualną osób starszych, uszyta z elastycznej dzianiny i wypełniona pianką. Została zaprojektowana z myślą o kobietach po 65. roku życia, które chcą współżyć seksualnie, a zmagają się z dolegliwościami kręgosłupa. Poduszka zabezpiecza odcinek lędźwiowo-krzyżowy i unosi lekko biodra, co ułatwia współżycie. Kształt poduszki umożliwia zastosowanie jej także w pozycji bocznej – chroni ona wtedy biodro oraz szyjkę kości udowej, szczególnie narażoną na złamanie w podeszłym wieku.
Ergonomia poduszki została zaprojektowana na podstawie analizy morfometrii kręgosłupa kobiet po 65. roku życia, a cały projekt został skonsultowany z wybranymi seniorkami i lekarkami. Pillove jest zaproszeniem do dyskusji o potrzebach osób starszych nie tylko w kontekście ich seksualności. Społeczeństwo się starzeje, więc współczesny świat i projektanci powinni zacząć poświęcać seniorom coraz więcej czasu i uwagi.
Pillove, Przemysław Sokół
Pillove, Przemysław Sokół
„Grzechotki” – Aleksandra Niewiadomska
Grzechotki to zestaw obiektów służących do naturalnego odstraszania owadów za pomocą olejków eterycznych oraz palonej kawy.
Substancje umieszczane są wewnątrz obiektów, na wacie bądź folii aluminiowej. Dzięki uniwersalnej końcówce naczynia można zarówno powiesić, jak i wbić w ziemię. Końcówka jest ukośnie ścięta, a na środku znajduję się niewielka dziurka, przez którą można przewlec sznurek lub linkę. Zestaw składa się z trzech obiektów o różnych rozmiarach, a całość wykonana jest z porcelany. Każdy obiekt składa się z dwóch części opartych na półkulach, które łączą się ze sobą na magnesy, tworząc zamkniętą formę przypominającej grzechotkę. Odstraszanie owadów tą metodą jest skuteczne i całkowicie nieszkodliwe zarówno dla środowiska, nas samych, jak i insektów.
Grzechotki, Aleksandra Niewiadomska
Grzechotki, Aleksandra Niewiadomska
Grzechotki, Aleksandra Niewiadomska
„MoonLight” – Maja Marlicz i Karolina Czyż
Lampka MoonLight została zaprojektowana z myślą o kojącym działaniu światła naturalnego. Delikatne światło o naturalnych barwach zapobiega przemęczeniu oczu i ułatwia zasypianie, tworząc przyjemną i spokojną atmosferę w sypialni. Inspiracją do stworzenia tego projektu były barwy różnych zjawisk występujących w naturze m.in. zachód słońca, światło księżyca, lawa wulkaniczna czy zorza polarna. Lampka jest wyposażona w filtr Led RGB, umożliwiający dopasowywanie barwy światła do nastroju użytkownika.
Całość składa się z podstawy i klosza. Podstawa została wytoczona z drewna sosnowego, a klosz został wydrukowany w technologii druku 3d z PLA.
MoonLight, Maja Marlicz i Karolina Czyż
MoonLight, Maja Marlicz i Karolina Czyż
MoonLight, Maja Marlicz i Karolina Czyż
O kuratorce wystawy
Agata Kiedrowicz
Kuratorka, krytyczka designu, wykładowczyni. Pracuje interdyscyplinarnie, na styku humanistyki, sztuki i designu. Szczególnie interesuje ją projektowanie dla zmysłów. Sensoryczną wiedzę wykorzystuje we własnej praktyce. Wraz z Martą Szostek prowadzi studio projektowe SUPERGIRLS DO DESIGN, specjalizujące się w tworzeniu scenografii i doświadczeń kulinarnych. Stworzyła dwa autorskie zapachy w projekcie “Kuchenne sensorium”. Bada sensoryczne praktyki artystów i projektantów, publikując teksty i wywiady w branżowej prasie (m.in. Design Alive, KUKBUK, USTA, Newsweek Slow, FUTU, Monitor Magazine, TUU Magazyn, Notes Na 6 Tygodni/Bęc Zmiana) oraz w wydawnictwach naukowych. Wykłada w School of Form, Akademii Sztuki w Szczecinie oraz Collegium da Vinci, gdzie kieruje studiami podyplomowymi z obszaru mody i nowych mediów. Współpracuje z projektantami, artystami, instytucjami kultury i sztuki. Kuratorka wielu wystaw, m.in. „Polish Design Island”, „To czuć! Projektowanie dla zmysłów” pokazywanych m.in. na Arena Design 2017, w ramach konferencji TEDx “Senses”, podczas Vienna Design Week, Brussels Design September, Łódź Design Festival oraz w przy ambasadzie RP w Kopenhadze. Uważa, że dobry smak oznacza czułą i uważną postawę wobec ludzi i rzeczywistości.