Jesteśmy częścią Uniwersytetu SWPS swps logo navbar 30 Przejdź do swps.pl

  • Studia stacjonarne
  • w języku polskim

Na fashion design uczymy projektowania mody w nowy sposób. W centrum naszych zainteresowań jest człowiek i jego potrzeby. Poznajemy je, studiując antropologię, socjologię, filozofię i psychologię. Słuchamy. Obserwujemy. Eksperymentujemy.

Twój przyszły zawód:

  • Konstruktor
  • Kurator wystaw poświęconych modzie
  • Projektant dodatków i akcesoriów
  • Projektant publikacji modowych
  • Redaktor czasopisma poświęconego projektowaniu mody
  • Projektant mody
  • Reżyser i organizator pokazów mody
  • Właściciel studia projektowego

Nasi absolwenci

Wykształciliśmy już ponad 198 projektantów. Wielu z nich prowadzi już autorskie pracownie, inni pracują w domach mody lub dla przemysłu. Oto kilkoro z nich:

Przemek Podolak

Właściciel marki modowej

Właściciel marki modowej Rag z siedzibą w Poznaniu. Projektant inspiracje czerpie z mrocznego ducha współczesnej kultury. Unikając nudy i banalnych projektów, kroczy własną ścieżką i tworzy ubrania odbiegające od kanonów współczesnej mody. Ubrania są mocne, wyraźne, wiele z nich powstaje w pojedynczych unikatowych egzemplarzach.

www.rag-clothes.com, www.instagram.com/rag.clothes

Michał Wiśniewski

Student w Central Saint Martins

Obecnie jest studentem I roku w Central Saint Martins, najlepszej szkole z dziedziny projektowania mody na świecie. Jego prace były prezentowane podczas Gdynia Design Days, wydarzenia „Ogrodniczki” w Goethe Institut w Warszawie oraz na wystawie „Waste not” podczas International Fashion Showcase w ramach London Fashion Week 2017. W 2017 został laureatem drugiej nagrody w ramach programu stypendialnego firmy YES.

Diligent

Właściciele marki modowej

Szymon Mrózek i Marta Pospieszna to właściciele marki Diligent oraz zwycięzcy pierwszej edycji Fresh Fashion Awards 2017. W nagrodę marka otrzymała 500 tys. złotych na kampanię promocyjną oraz sesję wizerunkową u Jana Kriwola. Jurorzy konkursu podkreślali, że Diligent zachwyciła ich niebywałą odwagą, indywidualizmem i oryginalnością.

www.diligentclothes.com

Nie pracujemy w oderwaniu od życia – szukamy sposobów na wymianę doświadczeń, umiemy pracować  grupie i indywidualnie. Wierzymy w możliwość zmiany i nową jakość w modzie. Chcemy, by tworzyli ją także nasi studenci.

Wojciech Dziedzic

Opiekun specjalności fashion design

Kadra

Naszą kadrę tworzą uznani i doświadczeni projektanci, a także socjolodzy, antropolodzy, psycholodzy i filozofowie. Podczas zajęć odwołują się do własnych doświadczeń w pracy projektowej oraz wiedzy humanistycznej i badań społecznych.

Wojciech Dziedzic

Opiekun specjalizacji fashion design

Anita Basińska

Kierownik Katedry Wzornictwa Uniwersytetu SWPS (School of Form)

Agnieszka Jacobson-Cielecka

Dyrektor artystyczna School of Form

Zuzanna Skalska

 Analityczka trendów w designie, biznesie i innowacjach

Projekty

Splątanie

W świecie wszechobecnej konsumpcji ubrania kupowane w nadmiernych ilościach stają się więzieniem dla ciała i umysłu. Podstawą kolekcji są ubrania przekazane przez 10 osób, z którymi projektantki przeprowadziły wywiady. Historie zaklęte w tych rzeczach zostały przekute w wizualną opowieść inspirowaną kształtem splątanych emocjami ciał. Kontekstem dla kolekcji jest stworzony przez…

Tradycja i abstrakcja

Makramy i koronki z siatki jubilerskiej i sznurka, masywne i przestrzenne, wbrew obiegowemu skojarzeniu z delikatnością, luksusem i elegancją. Delikatne koronki klockowe i smockowane szczypanki zestawione, wbrew zasadom, z ortalionem i jeansem. Te same stroje prezentowane na damskich i męskich modelach. Autorka swobodnie połączyła tradycyjne rękodzielnicze techniki z nowoczesną formą…

Homo Viator Est

Podróże są nieodłącznym elementem życia. Historia Romów, rytuały ich życia, ekspresyjny, dziś uwspółcześniony folklor zainspirowały autorkę do stworzenia kolekcji „Homo Viator Est”. Zastosowała ona elementy watowe, by zabezpieczyć miejsca, które podczas podróżowania narażane są na największe obciążenie czy wysiłek. Transformatywne elementy pozwalają na dopasowanie się ubrania do potrzeb odbiorcy. Ważna…

Repulsja

W wyestetyzowanym, higienicznym świecie zaplamione, śmierdzące ubranie budzi obrzydzenie. Dla autorki osobiste doświadczenie – kitle medyczne ojca, weterynarza zwierząt hodowlanych, stały się inspiracją dla badania reakcji na wstręt i obrzydzenie. Projekt „Repulsja” wykorzystuje modę jako narzędzie w badaniu socjologicznym. Jego istotną część stanowi katalog zdjęć dokumentujących reakcję ludzi na zaplamione…

Sztuka oddziaływania na widza przez modę

Jak w najlepszy a zarazem oryginalny i atrakcyjny sposób prezentować studenckie kolekcje mody? Jak zaprezentować świeżo upieczonych absolwentów szkół projektowych i zaintrygować publiczność? Autorka zaproponowała projekt wydarzenia, na który składa się logistyka, scenografia, grafika, biznes plan czy wreszcie scenariusz zdarzeń. W jej koncepcji modelki i modele są elementami scenografii kontenerów…

Zapałka – forma i kolor

Gestalt dotyczy relacji pomiędzy całością a częściami, które się na nią składają, a przede wszystkim dotyczy tego, jak całość i jej części są postrzegane przez umysł oraz, jak całość jako figura wyłania się z tła. Autorka, zainspirowana gestaltem – psychologią postaci oraz kolorystyką i lekkością plakatów z lat siedemdziesiątych, stworzyła…

Nerwoza

Z jednej strony kult piękna, a z drugiej wynoszenie na piedestał brzydoty, kiczu, deformacji budzącej niesmak, ale jednocześnie fascynację – tak dziś wygląda kultura masowa. Nobilitowanie brzydoty jako wartości estetycznej zainspirowało autorkę do stworzenia sukni opartych na paradoksie, oscylujących między pięknem i brzydotą oraz podkreślających wolność artysty. Pozwalając sobie na…

Kopciuszek

Któż z nas nie zna bajki o Kopciuszku? Autor, zainspirowany magiczną opowieścią, postanowił wykonać suknie dla Kopciuszka, które bohaterka bajki mogłaby wykonać w domowych warunkach, w czasie wolnym od licznych obowiązków. Stawiając na autentyczność i decydując się na określone materiały, zrezygnował ze zwykłego przygotowania, które składa się na warsztat projektanta.…

String Weave

Geometria i powtarzalność czakr stały się inspiracją dla stworzenia kolekcjiw konwencji street style. Wychodząc od podstawowego wzoru czakry, autorki rozrysowały je na wiele sposobów, by na końcu uprościć je przez wykorzystanie techniki string art. Kolor białych nitek zmieniły za pomocą kolorowych barwników do tkanin i w ten sposób uzyskały gradient…

Otulenie

Zadaniem, które postawiła sobie projektantka było przekształcenie pierwotnej formy peleryny tak, by zachowując jej pierwotną otulającą uczynić ją atrakcyjnym okryciem dla współczesnej kobiety. Projekty wykonane zostały z miękkiej, ciepłej wełny. Wykorzystano w nich stare koce, z zachowaniem oryginalnych wzorów, w niektórych celowo zmodyfikowano kolorystykę. Wybrany surowiec wynika z poszukiwań nowych…

Movement vs. Monument

Część badawcza projektu rozpoczęła się od spotkania z lekarzami ortopedii w Ortopedyczno-Rehabilitacyjnym Szpitalu Klinicznym im. Wiktora Degi Uniwersytetu Medycznego w  Poznaniu. Owocem tego spotkania stało się zainteresowanie skoliozą, deformacją ciała spowodowaną bocznym skrzywieniem kręgosłupa. Pacjentki noszące na stałe gorsety ortopedyczne ukrywają pod ubraniami ich często niezwykłe kształty, podkreślając deformację sylwetki. …

Sport + Fun

Punktem wyjścia dla powstania kolekcji była geneza streetwear i jego obecne znaczenie. W zamierzeniu projektantki kolekcja to protest wobec nudy i powtarzalności współczesnych projektów streetwearowych i jednocześnie nawiązywanie do jego punkowych i hip hopowych korzeni.  W kolekcji wykorzystane zostały grube, bawełniane dzianiny, ortaliony, tkaniny do produkcji odzieży roboczej. Odzież robocza,…

Prymitywy / Contemporary Prymitives

Projekt (kolekcja obuwia) powstał jako wynik fascynacji amatorskim wytwarzaniem przedmiotów codziennego użytku przez nieprofesjonalistów oraz  refleksji nad produktem masowym. Rozważając produkt masowy jako zasób, bawiąc się gotowymi elementami, dającymi nieskończone możliwości, projektantka stworzyła gospodarkę produktów niedokończonych w miejsce tej, w której wszystko jest “skończone” i przeznaczone do tego, by szybko…

Pattern by Shape

Głównym założeniem kolekcji jest częściowe eksponowanie spodnich warstw ubioru. Warstwy współgrają ze sobą pod względem praktycznym - są dopasowane krojem i długością, ale przede wszystkim stworzone sylwetki przyciągają uwagę estetyką - nietypowymi liniami cięć, kontrastowym połączeniem tkanin oraz wykorzystanymi kolorami, które zostały zainspirowane opisanym przez Władysława Strzemińskiego zjawiskiem „powidoków”. Sukienki…

People are important, not clothes

Projekt People are important, not clothes (..) jest odzwierciedleniem myślenia o człowieku (people), ubraniu (clothes) i roli projektanta we współczesnym dyskursie mody (important). Jego bohaterami są pierwsi absolwenci wydziału mody School of Form. Jest to osobisty przegląd nabytych umiejętności i wiedzy z zakresu komunikacji i produkcji w modzie. Spotkanie z…

Indywidualizm w kanonie norm

Praca projektowa opiera się na koncepcie wyróżnienia się w granicach norm obowiązujących w modzie. Projektantka deformuje sylwetkę przy użyciu fiszbin wyginanych pod wpływem ciepła, które następnie przykleja do tkaniny lub wszywa w szwy. Ubrania zniekształcają lub okrywają sylwetkę w sposób nieoczywisty, zmieniając proporcje w taki sposób, by odbiorca nie był…

Na skraju snu i rzeczywistości

Struktura snu i składające się na nią fazy były inspiracją do wykonania elementów z parunastu warstw tkaniny. Detale i wykończenia zawierają koronkę klockową, która spaja elementy sylwetki. Są one swoistym łącznikiem między światem snu, a rzeczywistością. Przy wyborze materiału główną inspiracją była kultura plemienna, w której sny były realnie istniejącą…

Koronka klockowa w projektowaniu ubioru

Zadaniem projektantki było stworzenie kolekcji ubrań przy wykorzystaniu recyklingu oraz rękodzielnictwa – koronki klockowej. Każdy z powstałych elementów jest unikalny, ponieważ jest kompozycją wielu różnych koronek, znalezionych w różnych miejscach - sklepach ze starociami, domach babć i cioć. W efekcie powstało sześć niepowtarzalnych sukien. Nadawanie odrzuconym materiałom nowej wartości a…

Techno Boys

Punktem wyjściowym projektu był bunt. Inspiracją dla przygotowania sylwetek były subkultury alternatywne: gay, techno, acid. Wszystkie materiały do projektów zostały przygotowane z odpadów, śmieci, starej odzieży.   Projektant: Przemysław Podolak materiał: używana odzież, odpady promotor: Wojciech Dziedzic, Monika Jakubiak (fashion design), Dawid Wiener (psychologia) Interesujący projekt?Poznaj specjalność fashion design

Personal space

Punktem wyjścia w procesie projektowym były dwie sprzeczne idee związane z przestrzenią osobistą człowieka, czyli odejście od ciała oraz jego krępowanie. Ubiór to granica między strefą intymną (ciałem) a strefą publiczną (środowiskiem). To właśnie ubranie oddziela nas od innych ludzi. W procesie poszukiwania inspiracji projektanci zwrócili uwagę na odzież ochronną,…

Uniform vs. Individuality

Praca zainspirowana historią i kulturą czarnoskórych kobiet, pracujących jako pomoce domowe w Południowej Afryce skąd pochodzi autorka. Uniformy, noszone do pracy są strojem, używanym przez większość ich życia, zamiennie z także zuniformizowanym  strojem używanym do kościoła. Skutkiem uniformizacji jest depersonalizacja, swoista niewidzialność. Zaproponowane przez projektantkę są dwustronne: zunifikowane z jednej…

Współpraca z biznesem

Reserved

Studenci zaprojektowali białą koszulę oraz tzw. małą czarną. Podczas warsztatów prowadzonych przez projektantów RESERVED uczestniczyli we wszystkich etapach powstawania produktu – od koncepcji po prototypowanie aż po odszycie kolekcji odzieży.

Fundacja Exorion

Studenci zaprojektowali rekonfigurowalny analog kombinezonu kosmonautycznego dla członków misji Exo.17 –  pierwszej, polskiej symulacji misji analogowych astronautów na Marsa.

Allegro

Studenci stworzyli koncepcję nowego sposobu prezentacji B2B dla dwóch podstawowych grup produktów: paneli podłogowych oraz płyt do produkcji mebli i aranżacji wnętrz.

Dowiedz się więcej

Pracownie

Do dyspozycji studentów oddajemy specjalistyczne pracownie i warsztaty, wyposażone w najnowszy sprzęt. Tutaj studenci mogą realizować swoje projekty, także te wykraczające program studiów, oraz konsultować je z wykładowcami. Pracownie sa dostępne dla studentów w godzinach otwarcia szkoły i można korzystać z nich cały czas.


Program nauczania

Studia na specjalności fashion design pozwalają studentom poznać modę od podszewki.

Teoretyczne wykłady z historii mody i rozpoznawania trendów dają im podstawy do poszukiwania inspiracji dla własnych kolekcji, a praktyczne warsztaty skupione na umiejętności szycia ręcznego, obsługi maszyn krawieckich, tkania, haftu, szydełkowania, tworzenia krojów i wzorów, rysunku oraz barwienia tkanin, umożliwiają wprowadzenie pomysłów w życie.

Co więcej, studenci mają możliwość poznania technik wspomagających pracę projektanta, takich jak przygotowanie dokumentacji projektowej, podstawy fotografii i obsługa programów komputerowych. Dzięki współpracy uczelni z firmami działającymi na rynku odzieżowym nabierają doświadczenia zawodowego, uczestnicząc we współtworzeniu projektów oraz odbywając staże i praktyki.

Czego uczymy na fashion design?

  • Antropologia w projektowaniu
  • Design management
  • Filozofia w projektowaniu
  • Historia designu
  • Historia mody
  • Human centered design
  • Humanistyka i nauki społeczne w pracy dla rynku i dla społeczeństwa
  • Kolekcja tematyczna
  • Moulage
  • Portfolio
  • Praktyka zawodowa
  • Profil zawodowy: manifest projektanta
  • Projektowanie dla współczesności
  • Przygotowanie kolekcji
  • Psychologia w projektowaniu
  • Rozwój osobisty i społeczny
  • Rysunek
  • Rysunek dla projektantów mody
  • Rysunek techniczny
  • Seminarium dyplomowe, konsultacje
  • Socjologia w projektowaniu
  • Warsztat barwienie
  • Warsztat koronka
  • Warsztat projektowy
  • Warsztat projektowy z biznesem
  • Warsztat szycie
  • Wiedza o człowieku i projektowanie mody
  • Zajęcia z konstrukcji

Sposób prowadzenia zajęć

Zajęcia mają formułę otwartych, interaktywnych warsztatów prowadzonych w małych grupach. Studenci już od pierwszego roku ćwiczą projektowanie eksperymentalne i konceptualne, a także sposoby prezentowania rozwiązań. Każde zadanie uwzględnia projekt, który może być prostym szkicem, modelem, bardziej zaawansowanym prototypem lub w pełni funkcjonującym obiektem.

Oprócz zajęć projektowych studenci uczestniczą w zajęciach z humanistyki i nauk społecznych: antropologii, filozofii, psychologii i socjologii. Współpraca uczelni z firmami odzieżowymi pozwala studentom zdobyć pierwsze doświadczenia zawodowe, a nierzadko podjąć pracę w trakcie studiów lub tuż po ich zakończeniu.

Studenci są traktowani po partnersku, co nie wyklucza wysokich wymagań wobec nich – zaangażowania, pasji, ciekawości, pracowitości, otwartości na zmiany.

Studiuj fashion design. Dowiedz się, jak obniżyć czesne o 50%, a nawet o 100%.

Dowiedz się więcej

 

Jak aplikować?

Portfolio

Przygotuj na spotkanie z nami materiały, które zaprezentują Ciebie jako przyszłego projektanta. Sprawdź, co powinno zawierać Twoje portfolio.


więcej o portfolio

Rejestracja

Zarejestruj się w naszym systemie rekrutacyjnym już teraz. Nie musisz czekać na wyniki egzaminów maturalnych. Rejestracja to Twój pierwszy, formalny krok, by zacząć studia w School of Form.

Krok 1 – Załóż konto kandydata, wypełniając formularz zgłoszeniowy.
Krok 2 – Aktywuj swoje konto poprzez link aktywacyjny wysłany na podany przez Ciebie adres e-mailowy.
Krok 3 – Zaloguj się na konto kandydata oraz uzupełnij wymagane dane w formularzu zgłoszeniowym.


więcej o rejestracji

Egzamin

Aby dostać się do School of Form, nie musisz zdać egzaminu z rysunku. Egzaminy do School of Form składają się z dwóch etapów: warsztatu rekrutacyjnego i rozmowy na podstawie portfolio. W pierwszym etapie diagnozujemy Twoje predyspozycje manualne, w drugim chcemy poznać Ciebie i Twoje prace. Sprawdź planowane terminy egzaminów.


więcej o egzaminie

Uzupełnienie dokumentów

Już po egzaminie? Na koniec trochę formalności. Sprawdź, jakie dokumenty musisz nam dostarczyć, by zostać studentem School of Form.


więcej o wymaganych dokumentach

Rekrutacja

ul. Głogowska 18
60-734 Poznań
(Pawilon 1 MTP, wejście bramą 11)

tel. 61 869 20 25 
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Poniedziałek, środa, piątek: 8.00 – 16.00
Wtorek i czwartek: 10.00 - 18.00
W miesiącach lipiec-wrzesień dodatkowo pierwsza i druga sobota miesiąca: 9.00 – 14.00

Zapisz się na newsletter

i otrzymuj informacje o nowościach w ofercie School of Form: warsztatach, wykładach oraz wydarzeniach.

Administratorem danych jest SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny z siedzibą przy ul. Chodakowskiej 19/31, 03-815 Warszawa. Dane będą przetwarzane w celu wysyłania informacji handlowych drogą elektroniczną. Każdej osobie podającej swoje dane przysługuje prawo dostępu do ich treści oraz ich poprawiania.