Jesteśmy częścią Uniwersytetu SWPS swps logo navbar 30 Przejdź do swps.pl

  • Studia stacjonarne
  • w języku polskim

Na fashion design uczymy projektowania mody w nowy sposób. W centrum naszych zainteresowań jest człowiek i jego potrzeby. Poznajemy je, studiując antropologię, socjologię, filozofię i psychologię. Słuchamy. Obserwujemy. Eksperymentujemy.

Pobierz program studiów stacjonarnych 2019/2020

Twój przyszły zawód:

  • Konstruktor
  • Kurator wystaw poświęconych modzie
  • Projektant dodatków i akcesoriów
  • Projektant publikacji modowych
  • Redaktor czasopisma poświęconego projektowaniu mody
  • Projektant mody
  • Reżyser i organizator pokazów mody
  • Właściciel studia projektowego

Nasi absolwenci

Wykształciliśmy już ponad 198 projektantów. Wielu z nich prowadzi już autorskie pracownie, inni pracują w domach mody lub dla przemysłu. Oto kilkoro z nich:

Sonia Włoszyńska, Zuzanna Sue Warszczyńska

imprm

Sonia Włoszyńska to absolwentka specjalności fashion design, na co dzień projektuje dla BIZUU, zdobywała doświadczenie w firmie Zimmermann w Sydney. Zuzanna Sue Warszczyńska jest absolwentką communication design, zajmuje się grafiką i projektuje wzory na tkaniny w BIZUU.

Sonia i Zuzanna zaczeły współpracować ze sobą już na studiach. Krótko potem zostały koleżankami z teamu projektowego BIZUU. Po ponad roku marzeń o stworzeniu wspólnie czegoś wyjątkowego, wiedziały nad czym chcą pracować. Zgłębiały wiedzę o ekologii i wpływie przemysłu odzieżowego na środowisko. Wiedziały, że w tej materii nie mogą iść na żadne kompromisy. Każdy z ich produktów musi być zgodny z zasadami mody etycznej. Jednocześnie chciały przełamywać stereotypy na temat ekologii w modzie. Chciały, aby kolekcja wizualnie różniła się od tego co jest dostępne w tym segmencie na rynku. Była bardziej radosna, kobieca. Był to długi, i bardzo wnikliwy proces projektowy obejmujący nie tylko projektowanie samych ubrań, ale także całej identyfikacji marki.

W połowie 2018 roku powstała pierwsza zrównoważona kolekcja imprm - "Summer Island Story".

Przemek Podolak

Właściciel marki modowej

Właściciel marki modowej Rag z siedzibą w Poznaniu. Projektant inspiracje czerpie z mrocznego ducha współczesnej kultury. Unikając nudy i banalnych projektów, kroczy własną ścieżką i tworzy ubrania odbiegające od kanonów współczesnej mody. Ubrania są mocne, wyraźne, wiele z nich powstaje w pojedynczych unikatowych egzemplarzach.

www.rag-clothes.com, www.instagram.com/rag.clothes

Michał Wiśniewski

Absolwent SoF i Central Saint Martins

Absolwent fashion design w Central Saint Martins, najlepszej szkole z dziedziny projektowania mody na świecie. Jego prace były prezentowane podczas Gdynia Design Days, wydarzenia „Ogrodniczki” w Goethe Institut w Warszawie oraz na wystawie „Waste not” podczas International Fashion Showcase w ramach London Fashion Week 2017. W 2017 został laureatem drugiej nagrody w ramach programu stypendialnego firmy YES. Podczas studiów w Londynie otrzymał prestizowe stypendium marki Dunhill.

Nie pracujemy w oderwaniu od życia – szukamy sposobów na wymianę doświadczeń, umiemy pracować  grupie i indywidualnie. Wierzymy w możliwość zmiany i nową jakość w modzie. Chcemy, by tworzyli ją także nasi studenci.

Wojciech Dziedzic

fashion design

Kadra

Naszą kadrę tworzą uznani i doświadczeni projektanci, a także socjolodzy, antropolodzy, psycholodzy i filozofowie. Podczas zajęć odwołują się do własnych doświadczeń w pracy projektowej oraz wiedzy humanistycznej i badań społecznych.

Anita Basińska

Kierownik Katedry Projektowania Uniwersytetu SWPS (School of Form)

Agnieszka Jacobson-Cielecka

Dyrektor programowa School of Form

Zuzanna Skalska

 Analityczka trendów w designie, biznesie i innowacjach

Projekty

Sztuka wzorów w połączeniu z haftem

Kolekcja złożona z pięciu sylwetek nawiązuje do tradycyjnego dla zachodniej kultury kształtu klepsydry nadawanemu kobiecej sylwetce. Odwołując się do diorowskiego New Looku, projektantka stworzyła suknie, żakiety i płaszcze. z tkaniny specjalnie pokrytej abstrakcyjnym nadrukiem. Dodatkowym elementem wzbogacającym kolekcję są haftowane wzory wykonane ręcznie przez projektantkę. Jest to także element, który…

W relacji z przypadkiem

Praca nad kolekcją łączyła się ze świadomym wykorzystywaniem niespodziewanych błędów. Autorka sięgnęła więc po techniki pozwalające uzyskać jak najwięcej przypadków. Potem musiała nie tylko nad nimi zapanować, lecz także umiejętnie je wykorzystać w procesie projektowym. Inspirowała się ikebaną, będącej przykładem przedmiotu wabi-sabi, którego piękno opiera się na braku perfekcji i minimalizmie. Rezultat?…

Nadciało. Człowiek-figura.

Autor kolekcji skupia się w swojej pracy nie tylko na szeroko pojętym wymiarze kulturowym i społecznym, jaki niesie za sobą strój oraz ciało, lecz także na artystycznej wizji człowieka, która przez setki lat ulegała ciągłym zmianom. Zaprojektowane sylwetki są syntezą wartości, które zostały rozwinięte dzięki inspiracjom czerpanym z ubioru historycznego,…

Han – A 

Kolekcja dla mężczyzn łącząca dwa przeciwstawne style: tradycyjne koreańskie stroje hanbok oraz modę ulicy (streetwear). Autorka świadomie łączy tradycyjne techniki używane przez twórców hanboków (pikowanie, patchwork, ozdobne ręczne szwy) oraz elementy charakterystyczne dla ubioru streetwear, by zaproponować nowe rozwiązania. Jednocześnie poprzez kolekcję krytycznie odnosi się do wykorzystywania tradycyjnych wzorów oraz…

Modern death

Pięć zaprojektowanych sylwetek tworzy kolekcję dla kobiet, której motyw przewodni jest niezwykle uniwersalny. Projektant wybrał za motyw pracy nad projektem śmierć. Dla autora to zjawisko nierozłączne z życiem, część naturalnych procesów. Jednocześnie sięga on po inspiracje do baroku, do poglądów i estetyki tego okresu. To historyczne ujęcie łączy się ze…

Malarstwo atramentowe i tradycyjne stroje kobiece z okresu chińskiej dynastii Song

Kolekcję tworzy pięć sukien uszytych z naturalnego, białego jedwabiu. Jest to nawiązanie do bieli kartki, na której można malować tuszem. I faktycznie, suknie zostały ręcznie pomalowane. Dominuje motyw ryby, która w chińskiej kulturze ma pozytywne znaczenie, symbolizuje zasobność. Projekt łączy, zgodnie z założeniem autora, elementy kultury i historii, do której…

Koło Gospodyń Wiejskich

Kolekcja dla kobiet wiąże się ściśle z prowadzonymi przez projektantkę badaniami antropologicznymi. Jest ona opowieścią o codziennym i odświętnym ubiorze kobiet z Wierzbna. Szczególną uwagę autorka poświęca garsonce – zestawowi wybieranemu na specjalne okazje. Podczas rozmów w terenie pojawił się również wątek Koła Gospodyń Wiejskich, które okazało się doskonałym symbolem…

Seven Power Pieces

Kolekcja przeznaczona dla Dziewczyn składa się z siedmiu sylwetek, dla których bazą były różne części garderoby. Na podstawie informacji zebranych podczas wywiadów, projektantka wyróżniła siedem cech Dziewczyny, między innymi niepokorność, swobodę bycia czy świadomość ciała. W ten sposób powstały: „nonszalanckie spodnie”, „nieograniczająca bluza”, „cieliste body”, „frywolna sukienka”, „niezobowiązująca koszula”, „wspólny…

Ukrywanie i odsłanianie - Nagość Odkryta

W swojej kolekcji projektantka zwraca uwagę̨ na to, jak wiele sprzeczności wiąże się z nagością. Projekt powstał na podstawie ankiet i wywiadów przeprowadzonych z kobietami. Zaprojektowane formy bazują na częściach garderoby zarówno tych ukrywających (kurtki, płaszcze, bluzy), jak i eksponujących ciało (bielizna, rajstopy, body). Stosowanie tkanin o różnym stopniu przeźroczystości…

Projekt Awa

Punktem wyjścia do projektu Awa („tkanina” w języku keczua) była idea pozyskiwania materiałów przez społeczne zaangażowanie. W tworzeniu kolekcji składającej się z pięciu modeli bardzo ważne było zachowanie tradycji, dlatego do procesu twórczego włączono cztery Peruwianki. Na podstawie przeprowadzonych z nimi wywiadów oraz badań autorka nie tylko zaprojektowała spójne sylwetki,…

Kolekcja Hexagon

Kolekcja przeznaczona jest dla kobiet grających w piłkę nożną, składa się pięciu sylwetek. Projekt powstał we współpracy z reprezentantką polskiej drużyny piłki nożnej, która konsultowała rozwiązania funkcjonalne. Kształty i konstrukcyjne cięcia w ubiorach inspirowane były rzeźbami Raya Eamsa, co miało na celu podkreślenie kobiecej sylwetki. W projektach użyto najwyższej jakości…

Przyjemność wzrokowa a ubiór kobiecy

Kolekcja z sześciu sylwetek, przeznaczona dla kobiet. Punktem wyjścia do jej zaprojektowania było pytanie zadane przez autorkę: co to znaczy „czuć się kobieco”? Kolekcja została stworzona w opozycji do stereotypu opartego na micie urody, który wg Naomi Wolf jest wyrafinowanym narzędziem społecznej kontroli kobiet. Kolekcja bazuje na eksperymentach z konstrukcją…

Rozpad tożsamości - sztuczne światy

Eklektyzm, odrealnienie, poetyka snu – cechy gatunkowe postmodernizmu, posłużyły jako inspiracja dla stworzenia damskiej kolekcji złożonej z 12 sylwetek. Projektantkę zainspirowała kobieca siła i niezależność, balansowanie pomiędzy własnymi pragnienami a tym, co społecznie akceptowalne. Zarówno w kolekcji jak i edytorialu widoczne są odwołania do filmów Davida Lyncha oraz fotografii Helmuta…

Relacje z rzeczami w czasie niedoboru

Punktem wyjściowym kolekcji była analiza strategii radzenia sobie w czasach niedoboru w dwóch kulturach Polski za czasów PRL oraz współczesnych krajów afrykańskich. Czasy niedoboru wymuszały na ludziach kreatywne, niepasujące zestawienia. Motyw kwiatów i wiewiórek zaczerpnięty przez projektanta ze starych PRL-owskich ręczników i piórników chińskich, to strywializowana ikonografia, wpisująca się w…

Militaryzacja w modzie

Mundur, jednoznacznie kojarzony z wojskiem i militariami, od dawna silnie inspiruje projektantów mody. Ten z epoki napoleońskiej zaispirował projektantkę do badań nad emocjami i skojarzeniami związanymi z wojskowymi uniformami. Równocześnie autorka poddała samą formę munduru badaniom i eksperymetom. Doprowadziła do jego dekonstukcji, również pod względem doboru materiałów, decydując się na…

Wschodnioeuropejska utopia

We współczesnym świecie, gdzie wiele zjawisk jest poddanych hiperbolizacji w takim stopniu, że ocierają się o absurd, czasami postrzeganie rzeczywistości bez ironii okazuje się niemożliwe. Niekiedy ironia to jedyne narzędzie obrony przed niestałą rzeczywistością. Punktem wyjścia dla kolekcji stały się badania antropologiczne kultury radzieckiej oraz postradzieckiej w Europie Wschodniej. Projektantki…

Black chain

Dla subkultury hip-hopu lat 80. i 90. XX wieku mocna więź z grupą to wartość nadrzędna. Bogactwo symboliki oraz uniwersalność subkultury stała się punktem wyjścia dla kolekcji Black Chain, korzystającej z dynamiki, ekspresji i ruchu charakterystycznego dla hip-hopu. Projektanci traktują ubranie jako przedłużenie ciała, jego zewnętrzną skorupę, wychodząc z fascynacji…

Cięcie!

Kolekcja Cut! to sprzeciw projektantki wobec powszechnie przyjętych wzorów pracy twórczej. Doprowadził on do zbadania filmowej tożsamości Jean-Luca Godarda, reżysera stojącego w kontrze wobec zasad hollywoodzkiego kina. Głównym hasłem kolekcji jest montaż jump cut, czyli przesunięcia i przeskoki w dźwięku i obrazie. Język filmowy przetłumaczony został na montaż ubrań. Pod…

Geometria

Podstawowym celem poszukiwań projektowych była interpretacja elementów architektury powojennego warszawskiego modernizmu w kontekście ubioru. Elementy żebrowe czy mozaiki okazały się świetnym źródłem inspiracji do malowania i manipulacji tkaniną. Kolekcja składa się z pięciu dopasowanych kombinezonów. Głównym materiałem jest elastyczna tkanina i transparentny materiał wykonany techniką plisowania. Cięcia oraz kształty poszczególnych…

Bamberki

Celem autorki była próba definiowanie tożsamości kulturowej poprzez modę i strój. Kolekcja łączy elementy stroju ludowego Bambrów poznańskich z twórczością związanego z Poznaniem malarza Tadeusza Kalinowskiego. Zaczerpnięte z kultury ludowej wielowarstwowe marszczone fartuchy mają formę i kolorystykę inspirowaną abstrakcjami Kalinowskiego. Koncepcja opiera się na kontraście ciężkiej roboczej tkaniny fartucha z…

Seksualność kobiet. Ubiór jako manifest „JA” cielesnego

Piękno ciała i seksualność kobiety stały się wyznacznikami poszukiwań projektowych. Kolekcja ubrań bazująca na akcesoriach wykonanych ze skóry bydlęcej i grubych sznurów podkreśla fetysze kobiecej budowy ciała wskazując jednocześnie możliwości i ograniczenia ciała. Skontrastowanie ciężkiej, grubej skóry i delikatnej tkaniny uwydatnia cechy dwóch zupełnie odmiennych materii. Projekt łączący wizualną prowokację…

Współpraca z biznesem

Reserved

Studenci zaprojektowali białą koszulę oraz tzw. małą czarną. Podczas warsztatów prowadzonych przez projektantów RESERVED uczestniczyli we wszystkich etapach powstawania produktu – od koncepcji po prototypowanie aż po odszycie kolekcji odzieży.

Fundacja Exorion

Studenci zaprojektowali rekonfigurowalny analog kombinezonu kosmonautycznego dla członków misji Exo.17 –  pierwszej, polskiej symulacji misji analogowych astronautów na Marsa.

Allegro

Studenci stworzyli koncepcję nowego sposobu prezentacji B2B dla dwóch podstawowych grup produktów: paneli podłogowych oraz płyt do produkcji mebli i aranżacji wnętrz.

Dowiedz się więcej

Pracownie

Do dyspozycji studentów oddajemy specjalistyczne pracownie i warsztaty, wyposażone w najnowszy sprzęt. Tutaj studenci mogą realizować swoje projekty, także te wykraczające poza program studiów, oraz konsultować je z wykładowcami. Część pracowni jest dostępna dla studentów w godzinach otwarcia szkoły i można korzystać z nich w tym czasie. Niektóre pracownie mają wyznaczone godziny otwarcia i można w nich pracować w obecności asystentów i specjalistów.

 

Program nauczania

Studia na specjalności fashion design pozwalają studentom poznać modę od podszewki.

Teoretyczne wykłady z historii mody i rozpoznawania trendów dają im podstawy do poszukiwania inspiracji dla własnych kolekcji, a praktyczne warsztaty skupione na umiejętności szycia ręcznego, obsługi maszyn krawieckich, tkania, haftu, szydełkowania, tworzenia krojów i wzorów, rysunku oraz barwienia tkanin, umożliwiają wprowadzenie pomysłów w życie.

Co więcej, studenci mają możliwość poznania technik wspomagających pracę projektanta, takich jak przygotowanie dokumentacji projektowej, podstawy fotografii i obsługa programów komputerowych. Dzięki współpracy uczelni z firmami działającymi na rynku odzieżowym nabierają doświadczenia zawodowego, uczestnicząc we współtworzeniu projektów oraz odbywając staże i praktyki.

Czego uczymy na fashion design?

  • Antropologia w projektowaniu
  • Design management
  • Filozofia w projektowaniu
  • Historia designu
  • Historia mody
  • Human centered design
  • Humanistyka i nauki społeczne w pracy dla rynku i dla społeczeństwa
  • Kolekcja tematyczna
  • Moulage
  • Portfolio
  • Praktyka zawodowa
  • Profil zawodowy: manifest projektanta
  • Projektowanie dla współczesności
  • Przygotowanie kolekcji
  • Psychologia w projektowaniu
  • Rozwój osobisty i społeczny
  • Rysunek
  • Rysunek dla projektantów mody
  • Rysunek techniczny
  • Seminarium dyplomowe, konsultacje
  • Socjologia w projektowaniu
  • Warsztat barwienie
  • Warsztat koronka
  • Warsztat projektowy
  • Warsztat projektowy z biznesem
  • Warsztat szycie
  • Wiedza o człowieku i projektowanie mody
  • Zajęcia z konstrukcji

Sposób prowadzenia zajęć

Zajęcia mają formułę otwartych, interaktywnych warsztatów prowadzonych w małych grupach. Studenci już od pierwszego roku ćwiczą projektowanie eksperymentalne i konceptualne, a także sposoby prezentowania rozwiązań. Każde zadanie uwzględnia projekt, który może być prostym szkicem, modelem, bardziej zaawansowanym prototypem lub w pełni funkcjonującym obiektem.

Oprócz zajęć projektowych studenci uczestniczą w zajęciach z humanistyki i nauk społecznych: antropologii, filozofii, psychologii i socjologii. Współpraca uczelni z firmami odzieżowymi pozwala studentom zdobyć pierwsze doświadczenia zawodowe, a nierzadko podjąć pracę w trakcie studiów lub tuż po ich zakończeniu.

Studenci są traktowani po partnersku, co nie wyklucza wysokich wymagań wobec nich – zaangażowania, pasji, ciekawości, pracowitości, otwartości na zmiany.

Studiuj fashion design. Dowiedz się, jak obniżyć czesne o 50%, a nawet o 100%.

Dowiedz się więcej

 

Jak aplikować?

Portfolio

Przygotuj na spotkanie z nami materiały, które zaprezentują Ciebie jako przyszłego projektanta. Sprawdź, co powinno zawierać Twoje portfolio.


więcej o portfolio

Rejestracja

Zarejestruj się w naszym systemie rekrutacyjnym już teraz. Nie musisz czekać na wyniki egzaminów maturalnych. Rejestracja to Twój pierwszy, formalny krok, by zacząć studia w School of Form.

Krok 1 – Załóż konto kandydata, wypełniając formularz zgłoszeniowy.
Krok 2 – Aktywuj swoje konto poprzez link aktywacyjny wysłany na podany przez Ciebie adres e-mailowy.
Krok 3 – Zaloguj się na konto kandydata oraz uzupełnij wymagane dane w formularzu zgłoszeniowym.


więcej o rejestracji

Egzamin

Aby dostać się do School of Form, nie musisz zdać egzaminu z rysunku. Egzaminy do School of Form składają się z dwóch etapów: warsztatu rekrutacyjnego i rozmowy na podstawie portfolio. W pierwszym etapie diagnozujemy Twoje predyspozycje manualne, w drugim chcemy poznać Ciebie i Twoje prace. Sprawdź planowane terminy egzaminów.


więcej o egzaminie

Uzupełnienie dokumentów

Już po egzaminie? Na koniec trochę formalności. Sprawdź, jakie dokumenty musisz nam dostarczyć, by zostać studentem School of Form.


więcej o wymaganych dokumentach

Rekrutacja

ul. Głogowska 18
60-734 Poznań
(Pawilon 1 MTP, wejście bramą 11)

tel. 61 271 12 75 
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Godziny pracy: poniedziałki 10.00-16.00

Uwaga! Komplet dokumentów możesz złożyć również w pozostałych kampusach Uniwersytetu SWPS - w Warszawie, Katowicach, Wrocławiu lub w Sopocie. Sprawdź adresy biur rekrutacji w tych miastach: https://www.swps.pl/kontakt 

Informacje o programie

Jeśli chcesz poznać ofertę na kolejny rok akademicki prosimy o wypełnienie poniższego formularza, program przedstawimy drogą mailową.